|
Czy efekt cieplarniany stanowi zagrożenie dla naszej egzystencji?
|
Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 3231 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
|
|
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie
Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.
Wykorzystanie programu komputerowego „Zielony Pakiet” Metody aktywne praca w grupach , doświadczenie „ model Ziemi ogrzewanej przez Słońce” Aktywacja uczniów do podejmowania działań mających na celu ochronę środowiska. Joanna May nauczyciel biologii w Zespole Szkół nr 3 im. rtm. Witolda Pileckiego Zabrze
KONSPEKT DO LEKCJI BIOLOGII Z WYKORZYSTANIEM EKOLOGICZNEGO PROGRAMU KOMPUTEROWEGO „ZIELONY PAKIET”
TEMAT LEKCJI: „ Czy efekt cieplarniany stanowi zagrożenie dla naszej egzystencji” Cele lekcji
Uczeń zna :
- przyczyny efektu cieplarnianego
- wpływ gazów cieplarnianych na powstawanie efektu cieplarnianego
- pojęcie efektu cieplarnianego
- skutki efektu cieplarnianego
- sposoby zapobiegania globalnemu ociepleniu
Uczeń wyjaśnia :
- jak powstaje efekt cieplarniany
- jaki jest wpływ globalnego ocieplenia na środowisko
- jak można zapobiec globalnemu ociepleniu
Uczeń potrafi :
- określić, jak powłoka gazowa wokół Ziemi wpływa na kształtowanie temperatury Ziemi
- scharakteryzować związki przyczynowo- skutkowe między działalnością człowieka a zmianami klimatu
- wyszukać informacji dotyczących określonego tematu
- współpracować w grupie
Uczeń potrafi:
- ocenić stan środowiska kuli ziemskiej
- zaproponować sposoby ochrony atmosfery przed zanieczyszczeniami
Środki dydaktyczne:
- prezentacja multimedialna (CD- „Zielony Pakiet”)
- komputer
- rzutnik multimedialny
- model „ Ziemi ogrzewanej przez Słońce”
- podręcznik do biologii
- czasopisma ekologiczne i przyrodnicze „Przyroda Polska”, „Przyroda Górnego Śląska”
Metody i formy pracy
- prezentacja multimedialna
- krótki wykład wprowadzający
- praca w grupach
Przebieg lekcji
Czynności nauczyciela |
Czynności ucznia |
Materiały |
Czas |
1.Czynności organizacyjne sprawdzenie obecności przypomnienie wiadomości z poprzedniej lekcji |
Uczniowie odpowiadają na pytania nauczyciela |
|
5 minut |
2.Prezentacja multimedialna filmu z pakietu multimedialnego „Zielony Pakiet” pt. „Efekt cieplarniany” |
Uczniowie starają się odgadnąć, co będzie tematem lekcji. |
CD-Zielony Pakiet |
2 minuty |
3.Podanie tematu lekcji |
Uczniowie zapisują temat lekcji w zeszytach |
|
|
4.Objasnienie celów lekcji |
|
|
2minuty |
5.Realizacja lekcji a)Nauczyciel wyjaśnia uczniom pojęcie efektu cieplarnianego. b)Nauczyciel dzieli uczniów na grupy. Każda grupa opracowuje inne zagadnienie. Pytania dla poszczególnych grup umieszczone są na kartkach:
GRUPA I
- Jakie gazy są przyczyną powstawania efektu cieplarnianego?
- W jaki sposób powstają gazy cieplarniane?
GRUPA II Napisz na czym polega efekt cieplarniany.
GRUPA III Jak globalne ocieplenie wpływa na środowisko Ziemi oraz zdrowie człowieka?
GRUPA IV Zbuduj model „ Ziemi ogrzewanej przez Słońce” według następującej instrukcji :
- umieść termometry w dwóch słojach.
- przykryj jeden słoik folią aluminiową. Ma to przedstawiać zwiększoną koncentracje gazów szklarniowych, które znajdują się w atmosferze.
- oświetl oba słoje lampą , która stoi w tej samej odległości od obu słojów
- odczytaj temperaturę w słoikach po 5 minutach, 10 minutach i 15 minutach
- Porównaj wyniki i wyciągnij wnioski ze swoich obserwacji
5c Nauczyciel prosi, aby kolejne grupy omówiły wyniki swojej pracy 5d Nauczyciel po każdej wypowiedzi uczniów podsumowuje ich pracę i dokonuje prezentacji zagadnień przy użyciu komputera i rzutnika multimedialnego. |
Uczniowie tworzą cztery grupy .Każda grupa opracowuje odpowiedzi na pytania przy użyciu podręcznika z biologii oraz innych dostępnych materiałów . Uczniowie opracowują krótka notatkę, którą podają na forum klasy |
podręcznik do biologii czasopisma przyrodnicze:
- „Przyroda Polska”,
- „Przyroda Górnego Śląska”
Dla grupy IV
- 2 słoje o pojemności 1l
- 2 termometry
- folia aluminiowa
- lampa stołowa
|
15 minut |
6.Sprawdzenie zdobytej wiedzy Nauczyciel zadaje uczniom pytania dotyczące tematu lekcji |
Uczniowie odpowiadają na pytania nauczyciela |
|
11minut |
7.Dyskusja na temat sposobów postępowania mającego na celu zmniejszenie efektu cieplarnianego |
Uczniowie wymieniają sposoby, które mogą zmniejszyć efekt cieplarniany |
|
5minut |
8.Podsumowanie lekcji Nauczyciel podsumowuje pracę uczniów na lekcji oraz ocenia ją. |
|
|
5minut |
9.Praca domowa Napisz w jaki sposób można wpłynąć na zmniejszenie efektu cieplarnianego? |
Uczniowie zapisują temat pracy domowej w zeszytach. |
|
|
W ramach ewaluacji zajęć uczniowie oceniają lekcję. Uczniowie przyklejają kartki na tablicy z kolumnami oznaczonymi ocenami od 1 do 6 Ocenie podlegać będzie:
- Efektywne współdziałanie w grupie
- Racjonalne wykorzystanie czasu
- Aktywna postawa w rozwiązywaniu problemów
- Umiejętność przetwarzania informacji
- prezentacja wyników własnej pracy
- umiejętność posługiwania się terminologią ekologiczną
Wymagania na poszczególne oceny: Ocena dopuszczająca(wymagania konieczne): Uczeń zna :
- nazwy gazów cieplarnianych
- skutki globalnego ocieplenia
Ocena dostateczna(wymagania podstawowe) Uczeń potrafi:
- podać przyczyny powstawania gazów cieplarnianych
- scharakteryzować pojecie efektu cieplarnianego
- omówić wpływ efektu cieplarnianego na środowisko człowieka
Ocena dobra(wymagania rozszerzające) uczeń zna:
- związek przyczynowo skutkowy pomiędzy składem atmosfery a temperaturą na kuli Ziemskiej
Ocena bardzo dobra(wymagania dopełniające) Uczeń potrafi:
- wykazać zagrożenie jakie wywołuje efekt cieplarniany
- wyjaśnić konieczność ochrony środowiska przyrodniczego Ziemi
Ocena celująca(wymagania wykraczające) Uczeń potrafi:
- wykazać wpływ zanieczyszczeń na funkcjonowanie ekosystemów kuli ziemskiej
|
Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:
X
Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp do serwisu edukacyjnego.
www.szkolnictwo.pl
e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl - największy w Polsce katalog szkół - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie
Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").
|
|
|